ŠKOLNÍ PORADENSTKÉ PRACOVIŠTĚ
17.02.2025

V českých školách existují dva modely poradenských pracovišť a to základní a rozšiřující model. V základním motelu popisovaného pracoviště působí na každé škole v ČR VÝCHOVNÝ PORADCE, METODIK PREVENCE či případně KARIÉROVÝ PORADCE. Rozšířený model tohoto pracoviště nabízí ještě služby ŠKOLNÍHO PSYCHOLOGA a ŠKOLNÍHO SPECIÁLNÍHO PEDAGOGA.
Školní speciální pedagog nabízí žákům s omezením pohybu i jejich učitelům a rodičům popisovaných žáků tyto služby:
- speciálně pedagogické intervence v rámci předmětu speciálněpedagogické péče zameřeného zejména na nácvik a rozvoj komunikačních dovedností, rozvoj smyslového vnímání, nácvik čtení i psaní včetně grafomotoriky či poskytnutí intervence v rámci TV;
- metodické vedení asistentů pedagoga;
- realizace podpůrných opatření pro efektivní edukaci;
- poskytnutí kontaktů na návazné služby (nadace/nadační fondy, sociální služby, volnočasové aktivity, zdravotnická zařízení a další terapeutické služby);
- výběr vhodné SŠ (případně VŠ) s ohledem na individuální potřeby daného žáka - ve spolupráci s výchovným/kariérovým poradcem;
- realizace osvětových programů (Vzpoura úrazům, Pápa hrátky,...) ve spolupráci s metodikem prevence;
- psychologická intervence pod vedením školního psychologa;
V ZÁKLADNÍM MODELU POPISOVANÉHO PRACOVIŠTĚ ZAJIŠŤUJE PÉČI O ŽÁKY S SVP (VČETNĚ ŽÁKŮ S TP) VÝCHOVNÝ PORADCE!
Zdroje:
- KUCHARSKÁ, Anna. Školní speciální pedagog. Praha: Portál, 2013. ISBN 9788026204978.